Ranking cosmetica naar debat Tweede Kamer

0 Flares 0 Flares ×

Eerlijke kleding heeft nu een convenant; StoereVrouwen gaat haar best doen dat ook voor cosmetica te halen! De officiële Natural Beautycase campagneweek zit erop, maar de case natuurlijk niet. Wat hebben we tot nu toe bereikt en wat willen we nog bereiken?

Ranking cosmeticamerken naar debat Tweede Kamer

In laboratorium jassen en bekende roze baret overhandigden we het cosmeticarapport aan Liesbeth van Tongeren. Als vice-fractievoorzitter van GroenLinks neemt ze de ranking mee naar de Tweede Kamer voor een debat. Van Tongeren:

“met dit rapport kunnen consumenten beter beslissen wat ze kopen. Wij in de Tweede Kamer nemen het mee in debatten. GroenLinks wil ook giftige stoffen en kinderarbeid uit de cosmetica. Gefeliciteerd StoereVrouwen. We gaan er ons voordeel mee doen in de Tweede Kamer!”.

teken_de_petitie_0Terre des Hommes bevestigt kinderarbeid door cosmeticamerken en start petitie

Een gebied waar nog veel te verbeteren valt voor de cosmeticamerken, is arbeidsomstandigheden. Aangezien veel ingrediënten uit lagelonenlanden komen, is het noodzakelijk dat merken hun verantwoordelijkheid nemen om de ethische behandeling van arbeiders in deze landen te garanderen. De petitie van Terre des Hommes, met actrice Thekla Reuten als ambassadrice, bevestigt grootschalig kinderarbeid in de cosmeticaproductie, met name in de Indiase micamijnen.  Drie van de vier criteria die Rank a Brand heeft onderzocht binnen dit thema, wordt door geen van de merken positief gescoord.

Mediabereik: van Metro, Trouw en Oneworld.nl tot Belgische De Standaard

Met Natural Beautycase bereikten we lokale tot internationale media. Zo schreven lokale kranten over ons, hebben we twee lokale radio-interviews gegeven en stond de case in de Metro en op Oneworld.nl. Spanje pikte het nieuws online op en in België stonden we in dagblad De Standaard. En we stonden groot in de Trouw. Niet perse met de boodschap die wij belangrijk vinden, maar wel goed voor een zo groot mogelijk bereik om met elkaar de gemiddelde beautycase te verduurzamen.

stoerevrouwen natural beautycaseBedankt alle StoereVrouwen

Met trots kunnen we terugkijken op een week vol betrokkenheid van StoereVrouwen door heel Nederland. De 4 ‘Beauty: go Natural!’ events waren een succes. Deelnemers gingen tevreden weg, met volle goodiebag én achtergrondinformatie over natuurlijke producten en de cosmeticaranking. De grootste opkomst was in Groningen. Bedankt allen!

Verandering bij de cosmeticamerken?

Of de cosmeticamerken hun productiebeleid gaan aanscherpen en verduurzamen kunnen we nog niet zeggen. De eerste reacties van de merken op de ranking, zijn vooral teleurstelling over de scores. Nu vragen wij ons af; wat gaan de merken daarmee doen? Verantwoordelijkheid nemen voor hun productie en maatregelen treffen tegen kinderarbeid, dierenleed en giftige stoffen? Perfect! Of doen de merken dat al, maar wordt er niet over gecommuniceerd? Dan is dit het moment naar openheid en transparantie. Wij gaan ons best doen voor een deel 2 Natural Beautycase, wordt hopelijk vervolgd.

Verandering bij jou, de consument?

We zijn benieuwd wat de ranking van de 30 cosmeticamerken bij jou, de consument, teweeg heeft gebracht. Zet het je aan het denken? Gebruik je de app van Rank a Brand? Koop je nu andere merken? Of laat het je koud? Laat het ons hieronder weten.
Ikzelf, ben deze week voor het eerst niet naar de Tuinen geweest, maar naar twee zelfstandige natuurwinkels in Amsterdam, waar ze Weleda en Lavera verkopen!
header-blogpost-rineke

5
0

0 Comments

Leave a reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

*