Ranking cosmetica: Weleda nummer 1

0 Flares 0 Flares ×

Rank a Brand onderzocht 30 cosmeticamerken voor ons, naar de impact op gezondheid, arbeidsomstandigheden, diervriendelijkheid, milieu en klimaat. De uitkomst? 4 van de 30 merken scoren goed in de ranking. De andere 4 scoren redelijk en 22 merken falen.
Rank a Brand: “uit het onderzoek komt naar voren dat, net als in de meeste sectoren die door ons zijn onderzocht, de overgrote meerderheid van de merken nog altijd slecht presteren. Gelukkig zijn er echter wel verschillende uitzonderingen te vinden voor de ethische consument.”

Voor het eerst transparantie in cosmeticaproductie

Naast mode, kleding & schoenen, reizen, telecom, eten & drinken, online, elektronica en energie staat er nu ook een kopje ‘cosmetica’ op rankabrand.nl! Dit is de eerste stap naar transparantie in de cosmeticaproductie en legt cosmeticamerken qua duurzaamheid langs de meetlat.

Goed  nieuws

De 30 merken zijn door Rank a Brand gerankt in vijf labels met adviezen: Van A ‘kopen maar’ tot E ‘houd je portemonnee alsjeblieft bij je’. Er is geen merk die het 100% perfect doet. Het best presterende merk is Weleda, met 17 van de 26 te behalen punten (65%). Deze score levert het merk een B-label op, wat betekent dat het merk goed op weg is richting duurzaamheid. Weleda doet het vooral goed op het gebied van milieu- en gezondheidsbeleid. Het merk gebruikt alleen natuurlijke ingrediënten voor zijn producten en maakt geen gebruik van mogelijk schadelijke stoffen zoals synthetische geurtjes. Weleda maakt ook geen gebruik van dierproeven, gebruikt voornamelijk hernieuwbare en/of biologisch gecertificeerde ingrediënten en laat een duidelijk beleid zien om het gebruik van water, materialen, afval en verpakkingen te verminderen.

Rank a Brand over de beste merken:

“Met een score van 58% krijgen Dr. Hauschka, Logona en Santé ook het B-label. Net als Weleda presteren deze merken goed op het gebied van milieu en gezondheid. Dit wordt bereikt door onder meer het verminderen van schadelijke stoffen, geen gebruik van stoffen die uit aardolie worden gemaakt en het minimaliseren van afval (inclusief het jaarlijks rapporteren over de jaarlijkse voetafdruk voor afvalmaterialen). Vier andere merken, Botanique (54%), Lavera, Living Nature enZao (alle drie 46%), ontvangen het C-label. Dit geeft aan dat ze redelijk op weg zijn richting duurzaamheid, maar dat er nog genoeg verbeteringen mogelijk zijn als het gaat om het juist en volledig informeren van consumenten.”

Scorecard_cosmetics

L’oréal staat testen op dieren toe

Merken die hoog scoren, zijn voornamelijk goed op weg qua gebruik van natuurlijke ingrediënten en het wegblijven van schadelijke stoffen. Verbeterpunten liggen met name in de arbeidsomstandigheden in de landen waar boeren en (kind)arbeiders de basisingrediënten voor onze cosmetica halen, zoals India. Bij diervriendelijkheid kijkt Rank a Brand o.a. naar het gebruik van testen op dieren. Veel merken, waaronder één van de grootste producenten L’oréal, staan testen op dieren toe in landen als China waar het wettelijk is toegestaan.
Na de eerste bevindingen, heeft Rank a Brand elk merk benaderd om informatie zelf aan te vullen indien nodig. Slechts 12 van de 30 merken reageerden hierop en gaven feedback.

Meer slecht nieuws

Rank a Brand: “de prestaties van de cosmeticasector als geheel zijn niet iets om trots op te zijn. Van de 30 onderzochte merken komen 22 niet verder dan een score van 30%. Van deze 22 merken krijgen negen zelfs het laagst mogelijke label, het E-label, wat betekent dat de verantwoordelijke consument deze merken voorlopig beter links kan laten liggen. Deze negen merken zijn Aveda, Biodermal,Kruidvat, Estée Lauder, HEMA, MAC, Rituals, De Tuinen en Rimmel London.”

Een positief punt is dat alle merken al een beleid laten zien om hun CO2-uitstoot te verlagen. Daar staat helaas tegenover dat dit beleid ook veelal alles is wat de merken laten zien op dit vlak. Het publiceren van de CO2-uitstoot wordt nog gedaan door ongeveer een kwart van de merken, terwijl (het duidelijk informeren over) het gebruik van ten minste 25% groene elektriciteit slechts door één merk wordt bereikt: Botanique. Verschillende andere merken zeggen wel gebruik te maken van zulke energie, maar maken niet of onvoldoende duidelijk om wat voor energie het gaat en waar het vandaan komt.

Een ander gebied waar nog veel te verbeteren valt is arbeidsomstandigheden. Aangezien veel ingrediënten uit lagelonenlanden komen, is het noodzakelijk dat merken hun verantwoordelijkheid nemen om de ethische behandeling van arbeiders in deze landen te garanderen. Hoewel drie van de vier criteria die we hebben onderzocht binnen dit thema door geen van de merken positief werd gescoord, laat een meerderheid van 23 van de 30 merken zien ingrediënten te kopen van plantages die geen gebruik maken van kinder- en slavenarbeid en betere werkomstandigheden voor de boeren kennen, tenminste tot op zekere hoogte.”

Nieuw: cosmetica-app Rank a Brand

Vanaf vandaag is de app van Rank a Brand voor het eerst te gebruiken op het gebied van cosmetica: een extra hulpmiddel om tijdens het shoppen voor de meest duurzame merken te gaan. Download het via de app store of via m.rankabrand.nl.

Vandaag is Natural Beautycase begonnen, nu! Wat betekent dat?

1. Dat de ranking vandaag bekend is gemaakt, eindelijk.
2. Dat de 5 events gaan beginnen. Er zijn nog kaartjes voor 5x ‘Beauty: Go Natural!’ in Den Haag, Amsterdam, Groningen, Zwolle en Utrecht.
3. Dat je vanaf nu de app van Rank a Brand kan downloaden.
4. Dat we morgen naar den Haag gaan om het Rank a Brand rapport aan Liesbeth van Tongeren (Groenlinks) te overhandigen! Hoe dat gaat, laten we aan jullie zien op video.

Check hier de ranking van alle 30 cosmeticamerken

De 30 geteste cosmeticamerken, zijn de merken waar jullie als community om hebben gevraagd. Nu zijn wij benieuwd, wat vinden jullie ervan?
Check de ranking hier en lees het rapport hier.

13
10

10 Comments

  1. April 22 juni, 2016 Reply

    Wat jammer dat dierproefvrije merken zoals Lush, The Body Shop, Rituals en de Tuinen zo laag scoren! Het is bijna frustrerend om te zien dat merken die nog wel dierproeven uitvoeren wel hoger scoren. Dit probleem ligt natuurlijk bij de merken en hopelijk motiveert dit de merken die duurzaamheid en ethiek adverteren om te verbeteren.

  2. Hilde 22 juni, 2016 Reply

    Waar is Oil of Olaz?

    • Ineke Ligthart 22 juni, 2016 Reply

      Hoi Hilde, niet alle cosmeticamerken zijn meegenomen in het onderzoek. Voor nu was het een selectie van 30 merken. Dit is een begin en we hopen dat er meer merken volgen. Uiteraard zijn wel heel benieuwd welke merken jullie nog meer willen dat onderzocht worden!

  3. Francine 22 juni, 2016 Reply

    Ik zou graag Vichy onderzocht willen hebben

  4. Claudia v Harskamp 25 juni, 2016 Reply

    Kennen jullie de lijn Botanical Beauty al?
    Is er voor gezicht en Body ❤
    100% natuurzuiver en wordt in Nederland geproduceerd!!!
    Ik hoop dat deze lijn ook een op de lijst komt dan weet ik zeker dat hij de 100% scoort!!!

  5. Jenny Recht 27 juni, 2016 Reply

    Tja, de grote merken associëren zich maar al te graag met ‘natuurlijk’, ‘puur’, ‘gezond’ en ‘verantwoord’ zijn (kortom: ondernemingen met hart voor mens en natuur), maar in de praktijk zijn het (enkel) marketinginstrumenten. De Tuinen, De Bodyshop, Neutral, Rituals… De P van Profit staat fier bovenaan in de bedrijfsvoering, de P’s van People en Profit zijn voor de marketeers instrumenten in dienst van Profit.

    De oplossing: kleinschalig ondernemen. Als je klein bent, wordt je keihard afgestraft, als je groot bent overleef je dit soort kritiek door er wat marketingbudget tegenaan te gooien om het imago weer op te poetsen… (daar kan geen Rankabrand tegenop, helaas…). Voorbeeld: bier. De honderden ambachtelijke brouwers gaan voor kwaliteit, hebben passie voor hun product. Eén misstap en het kan voorbij zijn. De grote brouwers (bijv. Heineken) compenseren het gebrek aan passie en kwaliteit met gelikte promotie. Die wekt de indruk (illusie) van kwaliteit, ambachtelijkheid, etc.

  6. W. Zoelen 1 juli, 2016 Reply

    Erica kruiderijen zie ik niet in de lijst!?

    Het Blauwe huis ook niet!

    • Ineke Ligthart 3 juli, 2016 Reply

      Klopt, er zijn in Nederland meer dan 200 cosmetica merken. Het was niet mogelijk om alle merken mee te nemen in deze ranking. Daarom hebben we voor nu een selectie gemaakt van 30 merken. We hopen uiteraard dat er meer merken beoordeeld kunnen worden in de toekomst. Je kunt bij Rank a Brand een verzoek indienen voor het beoordelen van een merk via deze link: http://rankabrand.nl/brand/request

  7. Barbara Bergwerff 15 augustus, 2016 Reply

    Graag zou ik LakShmi aan willen bevelen, kunnen jullie dit merk ook nog opnemen in het onderzoek ?

    Met vriendelijke groeten,
    Barbara Bergwerff
    http://www.barbabeauty.nl

Leave a reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

*