Please Support Sustainable Brands

0 Flares 0 Flares ×

We geven extra aandacht aan duurzame modelabels. 2017 wordt het jaar in teken van slow en fair fashion. Waarom? Omdat het gewoon niet meer kan; de manier waarop de snelle kledingindustrie werkt én hoe wij met kleding omgaan wordt nu echt te gênant. Het is schadelijk en niet van deze tijd. Zoals Li Edelkoort zei: “terwijl de wereld zich steeds breder ontwikkelt, blijft de mode-industrie achter”. We kopen in Nederland 400% meer kleding dan 20 jaar geleden. Hiermee is de textielproductie alleen al goed voor zo’n 10 procent van de wereldwijde CO2-uitstoot. Dat maakt het de tweede meest vervuilende industrie ter wereld na de olie-industrie. (bron: Triodos Bank) En dan hebben we het nog niet over de leef- en arbeidsomstandigheden waarin de mensen verkeren die al onze kleding maken.

Fast fashion vergelijkbaar met slavernij

Wij, Ashna, Mirjam en ik kunnen geen kleding meer kopen bij een Primark of H&M, met de kennis dat het fast fashion is waar heel wat leed aan vooraf is gegaan. Li Edelkoort vergelijkt de mainstream modeketen met slavernij. Edelkoort: “ Hoe kan een product dat moet worden geteeld, geoogst, genaaid, gekamd, gesponnen, gebreid of geweven, geknipt en dichtgenaaid, geprint, gelabeld, ingepakt en vervoerd slechts een paar Euro’s kosten?” Dat kan alleen met uitbuiting van de lage loon landen door de Westere wereld. Bovendien geven deze lage prijzen een verkeerd signaal af, namelijk dat de kleding bedoeld is om snel weer weggegooid te worden.

Respect, gelijkheid en rechtvaardigheid

Ikzelf blijf oprecht verbaasd als ik bijvoorbeeld tijdens yogaretreats opmerk dat vrouwen daar bewust in het leven staan, maar geheel onbewust een heel obscure industrie in stand houden. Wanneer je een yogi bent, of een overtuigd veganist, als je strijdt voor gendergelijkheid of voor een land zonder racisme, als je een moeder bent of een broer, dan koop je toch als vanzelfsprekend alleen kleding vrij van kinderarbeid en andere ongerechtigheid? Uiteindelijk draait het allemaal om respect, gelijkheid en rechtvaardigheid. Daar hoort een eerlijk geproduceerde garderobe net zo goed bij.

Wanneer je een yogi bent, of een overtuigd veganist, als je strijdt voor gendergelijkheid of voor een land zonder racisme, als je een moeder bent of een broer, dan koop je toch als vanzelfsprekend alleen kleding vrij van kinderarbeid en andere ongerechtigheid?

Duurzame modelabels in beeld

Ja, daarom brengen we (een eerste deel) duurzame modelabels in kaart. Of eigenlijk, in beeld. Op onze foto zie je Ashna en mij samen met Elcke van De Groene Zus in een selectie van onze favoriete merken: Kuyichi, Spijkerbrij, Bannou, IloveVintage, Karrigar en Wintervacht. Dorien van de geweldige Jansen Vintage was zo aardig om haar winkel uit te lenen en natuurkapper Gingerhaar heeft mijn haren geverfd. Komende tijd zullen we het persoonlijk verhaal achter de merken belichten op onze website.

Wat is een duurzaam modelabel eigenlijk?

Het containerbegrip duurzaamheid houdt in dat je maatschappelijk verantwoord leeft. Dat wil zeggen: leven met een toekomst gerichte visie met aandacht voor mens, milieu en ecologie. Onszelf voorzien in onze behoeften van het heden, zonder het in het gevaar brengen van het vermogen van de toekomstige generaties om in hun eigen behoeften te voorzien. Zo dient economische groei ‘inclusief’ te zijn en ‘ecologisch duurzaam’. Dat laatste betekent dat het milieu en de natuurlijke hulpbronnen niet mogen lijden onder economische groei. Inclusiviteit vereist dat groei ten goede komt aan alle segmenten van de maatschappij.

Focus op een inclusieve wereld

Met kopen van de goedkope fast fashion hou je ongelijke inkomens in stand en lijden milieu en natuurlijke hulpbronnen er wél onder. Doe hier niet aan mee. Wij vinden het belangrijk dat bij duurzame mode de focus vaak ligt op die inclusieve wereld, met aandacht voor de leef- en werkomstandigheden van de mens. Voor iedereen. Overal.

Blik op de toekomst

Wij willen in 2017 het fast fashion tegengeluid keihard laten horen, en gelukkig steeds meer anderen met ons. Het aantal duurzame winkels en duurzame merken groeit! Ik denk mede dankzij wereldwijde initiatieven zoals de 18 internationale doelen van de Global Goals. Doel nummer 8 is: ‘eerlijk werk en economische groei’. Dat betekent het stimuleren van een langdurige, inclusieve en duurzame economische groei en volledige, productieve en gepaste werkgelegenheid voor iedereen. Hiermee bereik je ook andere global goals zoals ‘geen armoede’, ‘geen honger’, ‘goede gezondheid & welzijn’ en ‘verminderen van ongelijkheid’.

Wat kan je vandaag doen?

Ga zuinig met je kleding om. Laat je kleding repareren. Koop minder. En natuurlijk: koop duurzame labels! Met andere woorden: Please Support Sustainable Brands. Deel dit bericht op Social Media met gebruik van de slogan en #PSSB. En houd ons StoereVrouwen in de gaten. Komend jaar wordt het jaar van de inspiratie om volledig over te stappen naar duurzame mode!

www.kuyichi.com
www.leonieenlois.nl/spijkerbrij
www.bannou.nl
www.ilovevintage.nl
www.karrigar.nl
www.wintervacht.nl
www.jansenvintage.nl
www.gingerhaar.nl
www.degroenezus.nl

Please Support Sustainable Brands! #PSSB

 

5
0

0 Comments

Leave a reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

*