Het belang van de Dutch Sustainable Fashion Week

0 Flares 0 Flares ×

matt Who made my clothes-164

Gastblogger over de Dutch Sustainable Fashion Week

Matthijs Kettelaarij is communicatiemanager bij Urgenda. Een enthousiaste en gedreven man die altijd op zoek is naar trends op het gebied van duurzaamheid. Voor de Dutch Sustainable Fashion Week blogt hij voor ons.

Iedereen, van de katoenplukkers en de ontwerpers, tot de naaisters en het retailpersoneel, verdient een veilige werkomgeving en een eerlijk loon.

Matthijs:

Loesje, van de posters, heeft een mooie uitspraak: ‘Zou het niet logischer zijn om de oneerlijke producten te labelen?’ Dat is natuurlijk ook gewoon zo, want zeg nou zelf, eigenlijk is het de omgekeerde wereld dat we op voedsel moeten zetten dat het eigenlijk best gezond is, de boeren er een eerlijke prijs voor hebben gekregen en er rekening is gehouden met het milieu. Dat we als consumenten moeten gaan zoeken naar keurmerken op kleding, het land waarin het gemaakt is en we maar moeten hopen dat het niet al te chemisch is geproduceerd.
Gelukkig zijn er steeds meer duurzame modemerken en (online) winkels waar je met een gerust hart kunt shoppen en gewoon alles kunt kiezen wat je wilt. De ondernemers hebben de selectie al gemaakt en dankzij hun checks wordt de keuze voor ons makkelijker gemaakt.

Dutch Sustainable Fashion Week

Deze week wordt duurzame mode nog zichtbaarder tijdens de Dutch Sustainable Fashion Week (DSFW), een initiatief van Goodbrandz, Urgenda, Kiesduurzamemode, InRetail, Euretco en partners. Van 7 t/m 16 oktober wordt in meer dan 400 winkels en via talloze events door heel Nederland eerlijke mode in de spotlight gezet. Ontwerpers, merken en retailers vertellen de inspirerende verhalen achter hun duurzame kledingstukken. Het is belangrijk dat de consument op die manier het echte verhaal achter een kledingstuk hoort en het voor iedereen logisch wordt om voor een fashionable item te kiezen dat met respect voor mens, dier en milieu is gemaakt. Want de wil is er vaak wel bij mensen. Zeker na de Rana Plaza ramp in Bangladesh, gingen steeds meer mensen nadenken over de vraag wie hun kleding gemaakt heeft, onder welke omstandigheden en vooral waar?

Gelukkig zie je sinds 2013 niet alleen meer interesse bij het grote publiek, maar ook meer aanbod en meer duidelijkheid over waar je duurzame mode kunt kopen, via apps, de hulp van organisaties als StoereVrouwen en vele landelijke campagnes. Er zijn nu speciale DSFW shoppingroutes in 27 steden, in samenwerking met Eerlijk winkelen, die het winkelend publiek helpen de juiste adresjes te vinden en tijdens modeshows wordt zowel streetwear, Dutch design als circulaire en innovatieve fashion geshowd. Tijdens exposities, swap markets, lezingen, workshops, treasure hunts, discussies, workshops en het Fair Fashion Festival in Utrecht wordt zichtbaar gemaakt dat duurzame mode belangrijk is, fashionable en betaalbaar.

Samen Staan we sterk!

Naast al deze activiteiten en de passie van bevlogen organisatoren, vind ik de samenwerking tussen mensen met hetzelfde doel misschien wel het mooiste. Of het nu één op één is of door het sharen op social media. Samen hebben we het doel om de wereld eerlijker, beter en mooier te maken voor iedereen die betrokken is bij het produceren van de kleding die wij dagelijks dragen. Iedereen, van de katoenplukkers en de ontwerpers, tot de naaisters en het retailpersoneel, verdient een veilige werkomgeving en een eerlijk loon.

Voor de zichtbare en de onzichtbare gezichten achter ons favoriete T-shirt, laten we er elke dag bij stil staan dat er een verhaal achter schuilt. Dan wordt duurzamere keuzes maken logisch en hoeven we uiteindelijk alleen maar de foute dingen te labelen.

Ploumen wenst iedereen een goede Dutch Sustainable Fashion Week!

 

1
0

0 Comments

Leave a reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

*