Het is Bewuste Visweek!

0 Flares 0 Flares ×

bewuste visweek 2015

Van 21 tot en met 27 september 2015 organiseren ASC, MSC en het WNF voor de 3e keer de Bewuste Visweek. Ze willen consumenten inspireren voor wildgevangen vis met het MSC-keurmerk en gekweekte vis met het ASC-keurmerk te kiezen. De organisaties werken samen met supermarkten, cateraars en vismerken om ons te laten ontdekken hoe groot het aanbod met het MSC- en ASC-keurmerk is. Je hebt nog 3 dagen de tijd, voordat de Bewuste Visweek ten einde loopt, maar na deze week loop het assortiment met het MSC- en ASC-keurmerk natuurlijk gewoon door. Check hier de website en doe de Visquiz: Ben jij een goudvis of een guppie of het neusje van de zalm…?

Vraag je je af waarom het bewuste vis wordt genoemd in plaats van duurzame vis? Maarten Kuiper schreef hier eerder deze week al over op Optimaal, het nieuwe platform van Lidl:

“De wijze waarop vis gevangen en gekweekt wordt varieert zo erg, dat het lastig is te zeggen wanneer een vis per definitie duurzaam is. Bekijk alleen al de vele manieren waarop supermarktfavoriet zalm op ons bord kan belanden.”

Hoe word je toch wijs op de vismarkt?

Maarten geeft twee tips:Pasfoto Maarten Kuiper

1. “Wees nieuwsgierig. Duurzaam eten begint bij willen weten. Hulpmiddelen zijn dus de keurmerken MSC (wild) en ASC (kweek). De Viswijzer van Stichting de Noordzee en het WNF geeft het meest uitgebreide inzicht in alle keuzes in het visschap.

2. Verken het aanbod. De top 3 meest gekochte vis in Nederland wordt al jaren gedomineerd door pangasiusfilet, bliktonijn en vissticks. Visjes uit verre landen, terwijl Nederlandse vissers wekelijks hun aanbod aan wal zetten. Koop dus een schol, tong of wijting en volg voedselheld Bart’s Fishtales voor tips wat je met deze vis kan. ”
Lees hier de hele blog.

Food For Thought

Lidl en StoereVrouwen gaan sinds kort samen voor (platform) Optimaal. Niet van alle lekkere producten genieten we namelijk volop, want jaarlijks gooien we in Nederland nog steeds per persoon zo’n 50 kilo aan voedsel weg, ter waarde van €150,- . Dat is zonde van de producten, zonde van het geld en het is ook nog eens slecht voor het milieu. Er valt dan ook veel winst te behalen met het voorkomen van voedselverspilling. Lidl wil samen met leveranciers en consumenten minder verspillen en heeft daarom het initiatief genomen tot dit platform. StoereVrouwen en gastbloggers schrijven maandelijkse een ‘Food For Thought‘ blog voor het platform. Lees daar meer tips tegen voedselverspilling.

Change the world shopping!

www.optimaal.nl
www.bewustevisweek.nl

2