Blazinbell – will make ya’ll figure

0 Flares 0 Flares ×

Re-Bell

Re-Bell is een plek in Amsterdam met een heel nieuw soort shopervaring. De winkel is een combinatie van studio en shop, waardoor het maakproces onderdeel wordt van de kleding: Je ziet meteen waar je kleding vandaan komt!

Blazinbell

Het main label van de Amsterdamse winkel Re-Bell is Blazinbell. Een label dat de afgelopen tien jaar naam heeft gemaakt binnen bepaalde sub-culturen in Amsterdam. Vooral binnen de creatieve scene, het nachtleven en de festivalwereld is een groot deel van de incrowd bekend met dit uitgesproken merk, dat zich kenmerkt door haar patchwork, kleurgebruik, denim en comfort. De ontwerpster van het label en mede-eigenaar van de winkel, Bell Poort, werkt hoofdzakelijk met stoffen uit ‘dead stock’ (kledingstukken uit oude voorraden) van andere labels.

Van geitenwollensokken naar funky

Re-Bell werkt samen met like-minded designers. Met een selectie van uitgesproken en funky labels, schudt Re-Bell het stoffige, ‘geitenwollensokken’-imago van fairtrade kleding van zich af. Labels die onder meer leveren aan Re-Bell: Dali Lamas Pajamas, Roswita wolfboots, ènz. FAIRWEAR.

Organische collectie

Re-bell werkt volgens het principe van de organische collectie. Een tijdloze collectie , bepaald door vraag en aanbod. Een product dat goed is en goed verkoopt blijft bestaan, en producten die minder aanslaan verdwijnen uit de collectie. Binnen het aanbod zijn vrijwel alle artikelen ‘one of a kind’, omdat het allemaal net weer anders gepatched wordt en niet altijd dezelfde stoffen voorradig zijn. Daarnaast werkt Bell ook veel op bestelling waarbij de klant zelf haar kleuren en stoffen en model kan uitkiezen in het atelier. Met haar aanpak probeert Bell inkoop en voorraadoverschotten, zoveel mogelijk te elimineren in haar business model. Traditionele collecties zijn volgens de ontwerpster een achterhaald concept van de fast fashion-industrie. Het creëert snelheid in de retail (van sale naar sale) en daarnaast enorme overschotten aan onverkoopbare voorraad.

SALE

Re-bell doet bewust niet aan uitverkoop. Bell Poort: “Ik zie niet in waarom je een goed product zou moeten devalueren tot de kostprijs of lager. Beter betalen mensen een eerlijke prijs en maken ze daardoor bewustere keuzes in hun aankopen. Uiteindelijk zijn mensen blijer met een item waar ze 10 jaar van kunnen genieten dan 10 items die je na 1 jaar in de prullenbak gooit. Zo werken onze klanten net zoals wij aan hun persoonlijke organische collectie, die geen trend reflecteert, maar een eigen stijl.”

Bell: “Demand change by changing your demand. We hebben een verandering nodig in het koopgedrag en bewustzijn van de consument om de industrie daadwerkelijk te kunnen veranderen.”

www.re-bell.nl
www.blazinbell.com

0