Een beter milieu begint bij (natuurlijke) cosmetica?

0 Flares 0 Flares ×

cosmetica-banner-blog

Klimaat en milieu, het zijn beiden lastige onderwerpen. Want wanneer is iets nou duurzaam? En als je iets koopt, hoe weet je dan of het wel of niet slecht is voor het milieu? Soms is het makkelijk, maar in veel gevallen is het voor ons als StoereVrouwen (en mannen) eigenlijk onmogelijk om een goede keuze te maken. Zo ook met cosmetica, wat precies de reden is waarom wij onze ‘Natural Beautycase’ campagne zijn gestart. Want schoonheid in cosmetica, betekent voor ons ook vrij van kinderarbeid, dierenleed en milieuvervuiling.

Voor de hand liggend

Een aantal dingen zijn, als je het eenmaal weet, redelijk voor de hand liggend. In die gevallen is bewustzijn vaak het belangrijkste issue. Want wie had er 10 jaar geleden nou gehoord van ‘microbeads’? Pas toen in 2012 Plastic Soup Foundation en Stichting De Noordzee campagne gingen voeren over dit onderwerp, werd het bij een groter publiek bekend dat er in veel verzorgingsproducten minuscule stukjes plastic werd verwerkt. Deze komen uiteindelijk in de oceanen terecht, met alle gevolgen van dien.

Maar hoe zit het met de productie?

De productie van (cosmetica)producten is een veel ingewikkelder verhaal. Net als in de mode-industrie is het ten eerste lastig te achterhalen hoe het productieproces precies in elkaar zit en áls je daar dan achter bent, dan is het nog lastig om te bepalen of iets nou wel of niet goed is voor het milieu.

Hoeveel impact heeft het uiteindelijk?

Wanneer je zelf wilt bepalen of iets wel of niet slecht is voor het milieu, dan kun je verschillende vragen stellen:

  • Is het eindproduct slecht voor het milieu?
    Met andere woorden: als ik het gebruik, draag ik dan op dat specifieke moment bij aan milieuvervuiling? In het geval van microbeads is dit bijvoorbeeld heel duidelijk: die kun je sowieso beter niet gebruiken, ook wanneer het al geproduceerd is.
  • Uit welke stappen bestaat het productieproces en in hoeverre dragen die verschillende stappen bij aan milieuvervuiling?
    Dit is vaak een ingewikkelde discussie. Een voorbeeld: biologisch en natuurlijk klinkt beter, maar zodra iets biologisch is, vraagt het vaak weer meer grond, waardoor bijvoorbeeld weer meer bomen gekapt moeten worden. Als álles biologisch zou zijn, kunnen we weer niet genoeg produceren om aan de wereldwijde vraag te voldoen. En leuk, al die bedrijven die iets fabriceren van plastic dat uit het water gevist is, maar uiteindelijk eindigt ook dit weer op de vuilnisbelt.

banner-website-achtergrondStoereVrouwen gaat samen met Rank a Brand voor meer transparantie

Wat ons betreft is het hoog tijd dat het voor consumenten makkelijker wordt om een goede keuze te maken. Daarom stellen wij, samen met Rank a Brand, vragen aan de cosmeticamerken. Wij willen méér transparantie en makkelijk de informatie kunnen vinden die belangrijk voor onze keuze is. Zonder transparantie vanuit de merken is het voor consumenten niet te overzien. En dit moet veranderen! Het onderzoek van Rank a Brand is een mooi begin en we hopen dat meer merken zullen volgen. Dus bekijk de ranking en dien via Rank a Brand een verzoek in wanneer je favoriete merk nog mist! En stel vooral vragen: aan ons, aan Rank a Brand én aan de merken!

Meer informatie:
Bekijk hier de ranking van 30 cosmetica-merken
Ontdek natuurlijke cosmetica op één van onze beauty events.

9
0

0 Comments

Leave a reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

*